Świadomość siebie

Świadomość siebie

Ostatnio bardzo żywy stał się temat wpływu samoświadomości na jakość życia. Badacze osobowości już dawno temu udowodnili, że osoby posiadające silniejsze poczucie kontroli, szybciej i skuteczniej osiągają swoje cele, mają większy wpływ na własne życie, a poprzez to czują się szczęśliwsze. Obecnie nurt mindfulness, czyli praktyki uważnej obecności wchodzi na stałe w obszary medycyny, psychologii oraz koncepcji wellness, łączącej równowagę stanu umysłu, ciała i ducha. Coraz częściej uczestniczymy w treningach rozwijania samoświadomości oraz korzystamy z pomocy coachów i psychoterapeutów, chcąc przejąć "ster" nad własnym życiem.   

Słuchanie ciała
Umiejętność wyczuwania sygnałów własnego ciała oraz ich trafnego rozpoznawania, jest pierwszym krokiem do budowania świadomości siebie. Jesteśmy nierozerwalnie złączeni z ciałem, które często wysyła różne sygnały ostrzegawcze, alarmowe. Ignorowanie napięć, bólu, osłabienia, które początkowo maja psychosomatyczny charakter, może prowadzić do rozwinięcia się choroby. I tak przykładowo, napięcie karku może oznaczać długotrwałe przebywanie w stanie stresu, bóle pleców - nadmierne przeciążenie, problemy ze snem - nierozwiązane problemy. Warto wsłuchać się w te komunikaty i reagować zgodnie z potrzebami organizmu. Zapytać się - co w tej chwili dzieje się z moim ciałem?   

Rozpoznawanie emocji
Często naszymi działaniami kierują uczucia. Nawet w naszym potocznym języku z łatwością opisujemy to zjawisko porównaniami. Mówimy, ze "zaraz wybuchnę", "zamieram ze strachu", "topię się w smutku"...itp. Jednakże kiedy to emocje biorą górę, nasze zachowania staja się nieracjonalne. Warto je oddzielić, nazwać, ukoić a dopiero później rozpocząć działania. Zaczniemy mieć więcej kontrolowanego wpływu na nasze wybory jeśli zaczniemy od zapytania siebie - co w tej chwili czuję? Jakie to emocje?

Świadomość potrzeb
Mając już wiedzę na temat naszych uczuć oraz pozostając w stałym kontakcie z własnym ciałem, możemy zrobić kolejny krok. W słynnej piramidzie Maslova, ułożona została hierarchia naszych potrzeb od zupełnie podstawowych, takich jak sen, jedzenie; poprzez potrzeby wyższego rzędu takie jak bezpieczeństwo, przynależność; aż po najwyższe, takie jak rozwój, duchowość. W różnych momentach życia inne potrzeby są najpilniejsze. To właśnie emocje nas do nich prowadzą. Przykładowo, rozdrażnienie może świadczyć o potrzebie odpoczynku, natomiast smutek o potrzebie bliskości. To, co możemy zrobić najlepszego dla siebie to zapytać się - czego w tej chwili potrzebuje? Czego mi brakuje? Za czym tęsknię?

Celowe działania
Aby żyć w pełni świadomie warto zastanowić się nad swoimi głównymi celami, misją życiową. Przyjrzeć się swoim życiowym rolom, partnera, rodzica, pracownika...itp. Zastanowić się nad wartościami, co tak naprawdę jest dla nas ważne. Wyłonić w sobie mocne strony, zasoby na których będzie można się oprzeć. Sprawdzić własne niedoskonałości, obszary do pracy. Z taka wiedzą można w pełni przejąć kontrolę nad własnym życiem. Samodzielnie decydować, jak m wyglądać i w którą stronę zmierzać. Łatwiej tez będzie radzić sobie z przeciwnościami. A będąc w stanie uważnej obecności, blisko siebie, "tu i teraz" mamy znacznie większe szanse na podejmowanie świadomych wyborów i działań, a tym samym na szczęśliwe, pełne życie.